8 Ağustos 2012 Çarşamba

Pleksiglas Pedal Board Yapımı

          Selam takip eden dostlarım :) Uzun zamandır hazırlamak istediğim yazıya sonunda blog vesilesiyle başlamaya karar verdim.Başlıktan da anlaşılacağı gibi elektro gitar çalan müzisyenlerin çoğunun zamanla sıkıntısı haline gelen,vay efendim pedalları nasıl taşısam,vay efendim pedalları nereye koysam,vay efendim pedalları her seferinde kurup kaldırmaktan bıktım sızlanmalarına çözüm olacağına inandığım bir yazı olacak.

          Öncelikle bize gerekli olan araç ve gereçlerle başlayalım yazımıza.Ana malzememiz Pleksiglas.Pleksiglas, renkli ve renksiz çeşidi bulunan plastik bir malzemedir. Saydam ve yarı saydam olabilir. Kolay işlenebilen, kesilebilen delinebilen, hafif bir plastik yapısı vardır. Camdan daha dayanıklı ve hafiftir. Tek dezavantajı termodinamik bir yapıda olduğundan yanmaya karşı dayanıklılığı daha azdır.Pleksiglas ekstruder lavhalar gibi kesimde, şişirmede ve şekillendirmede problem çıkarmaz.Işık geçirgenliği yüksek ve darbelere karşı dayanıkdır.Darbelere karşı dayanıklılığı ise camda 6 kat daha fazladır. Keskin kenarlı değildir. Yaralanmalara sebep olmaz.Solmaz, kırılmaz. İç ve dış mekanlarda rahatlıkla kullanılır.

          Bu açıklamalar neticesinde işlenmesinin kolay olması ve kırılmaya dayanıklı olması sebebi ile pleksiglas board yapımı için çok uygun bir malzeme.Çok da afilli görünüyor ;) İnternet üzerinden çeşitli sitelerden satın alabileceğiniz gibi bulunduğunuz yerlerde reklamcılardan da temin edebilirsiniz.Ben internet üzerinden almanızı tavsiye ederim.Çünkü reklamcılar küçücük bir parçaya çok uçuk fiyatlar çekiyorlar yada istediğiniz kalınlığı bulamıyorsunuz.

          Bize gerekli olacak diğer malzemelere gelirsek.Öncelikle matkap,tornavida,biraz kablo(led ışıklandırma için),elektrik bandı,yan keski,alüminyum boru,gömme başlı vida ( somunlu ),Alüminyum laminant eşik çıtası,çekmece kulpu vs.....Bu araç gereçleri sizlere fikir vermesi için bordun yapımını anlatırken tek tek resimlendireceğim.

          Şimdi başlayalım bakalım.Öncelikle elinizdeki pedallara göre sizin için gerekli board tipini modelini belirlemelisiniz.Düz bir zemin üzerine bütün pedalları mı dizeceksiniz,yoksa önde hafif yüksek bir katman mı olacak? Bu tamamen siz ve pedallarınız arasındaki ilişkiye bağlı.Bunun kararını vermelisiniz.Sonraki etapta kaba taslak pedallarınızı yerleşimine göre ihtiyacınız olan zemin yüzeyini m2 olarak belirlemelisiniz.Çünkü bu ölçülerde pleksi malzeme alacaksınız.Eğer tek katlı bir board yapacaksanız sıkıntı yok.Ama ön tarafa hafif yüksek bir kat yapıp bunun altına güç kaynağı v.s. yerleştirecekseniz buna göre hesaplamalarınızı iyi yapmalısınız.Kullanmanız gereken yüzeyi yaklaşık olarak belirlediyseniz iş bu noktada malzemeyi edinmeye kalıyor.Daha önce de söylediğim gibi internet üzerinden yada reklamcılardan pleksiyi alabilirsiniz..Benden size tavsiye,kullanmanız gereken malzeme 1m2 ise siz 1,2 m2 alın :).Biz projemizde  8mm saydam pleksiglas kullanacağız.İlk bakışta 8mm size ince gelebilir ama inanın bana 5-6 mm den yapmanız bile yeterli olacaktır.Ben işimi sağalama aldım  ve 8mm kullandım.8mm'yi tercih etmemin sebepleri kullanacağım ledlerin 8mm olması ve ledleri kamufle edeceğim laminant eşik çıtalarının 8mm olmasıydı.
         
          İlk etapta size pleksiyi nasıl işleyeceğinizi anlatacağım.Pleksi yüksek ısıda eğilme ve bükülme yapabiliyor.Bu nedenle yüksek hızda kesiciler ile kesmeniz daha iyi olacaktır.Ne ile keselim derseniz;ben hiç kendimi riske atmadım,gittim reklamcıya verdim elimdeki malzemeyi, 15 TL ye istediğim ölçülerde parçalarımı kestirdim.Yüksek hızlı dekupaj testereniz varsa yada hızar makinası gibi bişey :) ki herkesin evinde böle aletler yoktur,kendiniz kesmeyi deneyebilirsiniz.Bence bu biraz riskli :).Kesme işlemlerini gerçekleştirdikten sonra ve gerekli malzemeleri edindikten sonra iş tamamen ölçülü bir şekilde birleştirme işlemini gerçekleştirmeye kalıyor.

          Şimdi gelelim aşama aşama neler yapmamız gerektiğine.Benim yaptığım bordun önünde hafif yüksek bir katman var.Bu katman önde kalan pedallarıma kolay basmamı ve aynı zamanda güç kaynağımı burada kamufle etmemi sağlıyor.



Bu katmanın yüksekliğini kabaca şöyle hesapladım.Bu yükseklik önemli çünkü güç kaynağının girebilmesi gerekiyor ve de bu katmanı tutacak vidaları bu ölçüye göre alacağız.Örneğin güç kaynağı 3,9 cm kalınlıkta olsun (t-rex)

 0,8 cm alt taban + 4 cm güç kaynağı boşluğu + 0,8 cm üst taban =  5,6cm

      Yani  iki katmanı birleştirmek için alacağımız vidalar 6-6,5 cm uzunluğunda olacak

      Bundan sonra iki katmanın arasına üst katın yükünü kaldırsın diye yerleştireceğimiz alüminyum borudan parçaları hazırlamaya girişiyoruz.Bu alüminyum boruları alüminyum doğrama işi yapan herhangi bir yerden bulabilirsiniz.Ben sanayiden çıkıntı almıştım bedavaya.Şu son dönemde moda olan parlak renkli alüminyum balkon korkuluklarının ortasındaki ince çubuk borulardan bahsediyorum :).Yanlış hatırlamıyorsam çapı 1,1cm idi.Siz en ince olanından alın işte :) içinden vida geçecek.


Bu boruları iki katman arasına yerleştireceğimiz için ve katman arasındaki boşluk güç kaynağınız kadar olacağı için,bu boruları da iki katman arasındaki boşluk kadar,yani 4cm uzunlukta parçalar halinde kestiriniz ya da kesiniz.Aşağıdaki şekilde durumu daha net anlayacaksınız.Çizim kendime ait idare edin :)Pleksinin alt katmanı ile üst katmanına vidalar ile birleştirme yapabilmek için delikler açmalısınız.Bunu matkap ile kolaylıkla yapabilirsiniz.Ölçüm yaparak pleksi üzerinde noktalarınızı belirleyin ve delin.Ama henüz boardı birleştirmeyin.Daha led takacağız :)

         

          Sanırım durum biraz daha netleşmiştir.Bu alüminyum boru destekleri istediğiniz adette kullanabilirsiniz.Ben 4 köşeye birer tane ve bir tane de merkezde olmak üzere 5 adet kullandım.Güç kaynağınızın yerleşimine göre bu noktaları belirlemenizi tavsiye ederim.

          Parçalarımızı bu şekilde hazırladıktan sonra geliyoruz led yerleştirme kısmına.İçeriye yerleştireceğimiz ledleri herhangi bir elektronikçiden istediğiniz renkte alabilirsiniz.Boardınızın hangi kısmına ne kadar uygulamak isterseniz o kadar uzunlukta satın alın.Şerit led olarak isteyebilirsiniz. Şudur kendisi ;

       
          Az önce gerekli malzemeleri sayarken söylediğimde alüminyum laminant eşik çıtası ne alaka be? Dediğinizi duyar gibi olmuştum :).İşte o malzeme burada devreye giriyor.İçerisine ledi yapıştırıp boardımızın ışıklandırmak istediğimiz kısmına bu parçayı monte edeceğiz.Işıklandırma için en uygun yer ön taraftır.Çünkü güç kaynağınıza yakın olacaktır.İster alt katı ister üst katı,isterseniz de boardınızın tamamını led ile kaplayabilirsiniz.Üst kata ve alt katada koymak isterseniz ledlerinizi ve çıtanızı bordun katmanlarının uzunluğuna göre kesiniz.Çıtayı demir testeresi ile kesebilirsiniz.Bahsettiğim çıta şudur;



     Kendisinin iç kısmı 8mm kalınlığındadır.Yani 8mm ledimiz ve pleksi buraya cuk oturur.Aşağıdaki şekilde göreceğiniz gibi şerit ledimizi bu çıtanın iç kısmındaki boşluğa yapıştırıyoruz.Elektrik bağlantısını güç kaynağınızın yerine göre kablolayabilir,gücü ister güç kaynağınızdan isterseniz de ilave adaptör veya pil ile alabilirsiniz.Elektrik aksamını anlatmam buradan çok mümkün olmayacak ama kısaca ledlerinizi (+) / (-) uçlarını uygun voltajlı bir güç kaynağına düzgünce bağlayarak ledlerinizi harekete geçirebilirsiniz :).Anlattığım kısım şöyle ;




     Bu çıtayı pleksiye ince uçlu matkap ile delikler açarak küçük vidalar ile tutturabilirsiniz.Yani şu şekilde ;




     Bu aşamayı da tamamladıktan sonra sıra geliyor bordumuza pedallarımızı yerleştirmeye.Eğer benim gibi pedallarınızı plastik kelepçe ile;şudur kendisi;


sabitlemek istiyorsanız üst katmanı yerleştirmeden önce üst katmandaki pedallarınızı sabitlemelisiniz.Burada pedallarınızın yerleşimine göre uygun noktalardan delikleri delip plastik kelepçe ile tutturuyorsunuz.

Alttan genel bir görünüş.Burada Alüminyum ayakları,kelepçeleme yerlerini vs görebilirsiniz.




Ancak kelepçelerinizi takmadan önce alt katmana birleşimi sağlayacak vidaları yerlerine yerleştirin ki pedalları sabitleyince vidaları yuvalarına sokamama gibi bir durumla karşılaşmayın.Sonra geliyoruz bordumuzu  birleştirmeye.Az önce resim koymuştum ki yeniden hatırlatayım ;

Üst katmanımızdan vidalarımızı geçirmiştik.Vidaları içine alacak şekilde alüminyum boruları takıyoruz.Alt katmanımızı geçiriyoruz ve pullarımızı koyup somunlarımızı takıyoruz.Sonra da aynı şekilde alt katmana sıralanacak pedallarımızı yerlerini belirleyip deliklerini delerek kelepçe ile sabitliyoruz.Sabitleme işlemini cırt bant ile de yapabilirsiniz ki kendisi şudur ;

Ancak pleksinin saydamlığını kaparttığınız için bence görüntüyü bozacaktır.Ve ledlerin yansımasını kaptacaktır.Bütün işlemleri yaptıktan sonra sonuçta aşağıdaki görüntüyü elde etmiş oluyoruz.




          Ve geliyoruz son kısıma :) Burada boardın altına kauçuk tampon ayaklar yerleştiriyor ve taşıma kollarını takıyoruz.Şunlardır kendileri;

   Kauçuk ayaklar
      Çekmece kulpları.Çok çeşitlerini bulabilirsiniz.


           Taşıma kollarını çekmece kulpu olarak temin edebilirsiniz.Ben kauçuk tampon ayakları bulamadım.Yani şu an benimkinde yok:).Ama siz ufak olanlarından alıp vida yardımı ile boardınızın altına yaparsanız güzel olacaktır.Bunlar da benim boarddan resimler :)
























           Evet sevgili dostlar.Benim konu ile ilgili sizlere aktaracaklarım bukadar.Umarım beğenirsiniz ve birilerine faydası dokunur.Bir dahaki paylaşımımıza kadar yapacak olanlara kolay gelsin.Dilediğiniz konuda fikir danışabilirsiniz.Şimdilik hoşçakalın :)

18 yorum:

  1. Şükrü eline sağlık. Pedallarla oynaşma karşılığında bir tane de bana yapar mısın? :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Serhan Abi,bu işlere vakit ayıramıyorum artık malesef işten güçten.

      Sil
  2. Evet, ben de ayıramıyorum. Her şey yarım kalıyor o yüzden. Neyse, güle güle kullan :)

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. Led ışık sadece çıtanın altında mı var yani sadece tek tarafta mı led var. Cam sayesinde mi yansıyor bütün köşelere ? Yoksa etrafını ledle sarıp çıtanın altına mı sıkıştırdınız onu anlamadım. Pleksinin özelliği gibime geldi tüm kenarların ledli yanması. Çünkü led kapalı olan resimlerde çıta kısmı hariç led görünmüyor. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Led sadece çıtanın altında var, her yere sarmadım. Plexiglass ışığı yeterince dağıttığı için çepeçevre yapmaya gerek yok. Sadece alt katın ve üst katın ön tarafındaki çıtaların altında var...

      Sil
    2. Çok teşekkürler. Peki bu çıta ve alüminyum boruyu nereden temin ettiniz? Yapı marketlerde bulabilir miyim ?

      Sil
    3. Bulabilirsiniz tabiki ben bir yapı marketten almıştım. Bu çıta laminant parkelerin kapı eşiklerine geçirilen malzeme.

      Sil
  5. Selam bir türlü doğru dürüst cevap bulamadığım bir konu bu kullandığınız güç kaynağı nedir ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam uzun süredir internete giremediğim için cevap yazmadım öncelikle özür dilerim. Kullandığım güç kaynağı T-Rex Fuel Tank Chameleon modelidir.

      http://t-rex-effects.com/products/fueltank-chameleon-1.aspx

      Linkten ayrıntılı inceleyebilirsiniz.

      Sil
    2. Teşekkür ederim.

      Sil
  6. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  7. Ellerinize sağlık çok güzel olmuş. Benim bazı sorularım var.

    Ledler için güç kaynağı olarak ne kullandınız? T-Rex'e mi bağlı yoksa ayrı bir adaptör mü kullandınız?
    (Ayrı adaptör ise kaç volt ve kaç mA'lik bir adaptör kullandınız?)

    Üst sıradaki led ile alt sıradaki led birbirine bağlı mı? Yoksa her birini ayrı olarak mı güç kaynağına bağladınız?
    (Eğer iki led birbirine bağlı ise aradaki bağ kablosunu nereye gizlediniz :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle teşekkür ederim :)

      Ledler için güç kaynağı olarak T-Rex i kullandım. Yani daha doğrusu tunerin güç çıkışından aldım dolayısı ile ledlerin gücü T-Rex ten geliyor. Ayrı adaptör de kullanabilirsin. Benim kullandığım ledler 9v luk olduğu için 9v kullandım.Sıradan bir adaptör işini görür.Kullanacağın lede göre ayarlarsın (+) ve (-) lede dikkat et yeter.

      Evet iki sıradaki ledler birbirine bağlı.Kablosu iki kat arasındaki alüminyum borunun içinden geçiyor.

      Sil
    2. Trex i sitesinden inceledim toplamda 1500 mA. sağlıyor. Benim merak ettiğim ledlere ve pedallara bu yeterli oluyor mu? Benim pedallarimda sizinkiler ile hemen hemen aynı. Ben el yapımı 1800mA lik bir adaptör kullaniyorum. Sıkıntı yaşar mıyım diye merak ediyorum :) cevabınız içinde teşekkür ederim

      Sil
    3. Ben şimdiye kadar hiçbir sıkıntı yaşamadım. Ancak yeni bir düzenleme yapıyorum boardda. Bende güç kaynağını ayrı bir adaptör yapacağım. T-Rex i çok zorlamak istemiyorum. Setupım da baya değişti çünkü.

      Sil